miercuri, 17 noiembrie 2010

Turist în România

sursă foto
Turismul in România. Dezbătut, analizat, promovat, subiect de scandal și de controverse, motiv de campanie electorală și de ponegrire. Industrie care încă mai aduce bani la bugetul de stat și motiv pentru cheltuirea unor sume imense de la același buget. Firmele specializate au efectuat sondaje care spun ca sunt și oameni interesați să-și petreacă vacanțele în România. Nu i-au întrebat însă dacă au aflat de România din presă sau ca urmare a vreunei campanii de promovare, dacă au văzut vreun film cu Dracula și au căutat Transilvania pe Internet sau dacă au fost curioși de unde vin Nadia Comăneci, Hagi și Ceaușescu. Sincer, cred că niciuna din variante nu este cea potrivită.

Sunt turist în România pentru că m-am născut aici și locurile acestea au fost primele pe care le-am văzut. Ai mei mi-au arătat multe colțuri frumoase și mi-au stârnit interesul pentru altele. Apoi am devenit independent și distanța mi-era un prieten bun. Mai am de văzut multe din țara asta și sper că o voi face. Nu caut hoteluri luxoase, drumuri bune, parcuri de distracții, litoral cu șezlonguri, trenuri de mare viteză. Nu sunt turist de all-inclusive și nici nu caut locuri sălbatice cu îndărădnicia unui pustnic. Nu urmăresc senzaționalul, pericolul, vampirii și poveștile romanțioase. Caut oameni, locuri, istorie, povești.

Nu știu exact ce spune noul concept al brandului de țară și nu-mi place termenul de brand. După un lung scandal mediatic nu am reușit să aflu decât că logo-ul are o mult prea controversată frunză verde. Se pare că ministerul turismului mizează pe Carpați în această campanie. Nu știu. Publicul a aflat cifre, detalii de culise, scandaluri și multă bârfă. Mai nimic despre direcțiile de promovare propriu-zisă.

Dacă m-ar întreba pe mine ce vor turiștii străini să găsească în România, le-aș zice să-și păstreze banii și să abandoneze orice campanie. Turistul își găsește singur drumul. Există agenții de turism care promovează anumite zone (nu degeaba găsiți în Ardeal turiști unguri și germani tot timpul anului și ucrainieni și moldoveni în stațiunile de munte la timp pentru sărbătorile de iarnă pe stil vechi). Apoi există turiștii călători, cărora nu le pasă de starea asfaltului sau de stelele hotelului. Vin cu mașina, motocicleta sau bicicleta, stau câteva săptămâni și găsesc aici de toate pentru un circuit perfect: munte, orașe bogate în cultură și istorie, litoral, deltă, tradiții. Sunt oameni care au nevoie doar de hartă. Cel mai des am văzut polonezi, sloveni, germani, francezi. O ultimă variantă sunt excursiile organizate complet pentru cei care au văzut cam tot ce se poate vedea. Genul de turist pensionar. Aceștia vor opri poate și în București, dar cel mai sigur în Sibiu sau Timișoara, în Brașov sau în Bucovina. Nici ei n-au nevoie de promovare și de frunze, doar de autocar și ghid vorbitor al limbii lor.

Sunt unul dintre turiștii care-și caută singur drumul. Îmi place harta și indicatoarele rutiere. Nu ne pricepem la turism de elită și mă gândesc că ar trebui să renunțăm la el complet. Să transformăm tot litoralul în ceea ce era odată Vama Veche. Să dărâmăm hotelurile din stațiunile de munte și să construim pensiuni și cabane dotate cu prici. Să abolim all-inclusive și să decretăm prin lege țara ABC-urilor. Să construim doar drumuri forestiere, oricum autostrăzile nu ne ies. Să scoatem trenurile accelerate și rapide, să lăsăm doar personale în care oamenii să aibă timp să se cunoască. N-am pierde nici un turist, oricum românii preferă de mult Bulgaria, Grecia, Turcia și Austria. Rămân doar temerarii, pionerii, amatorii de off-road și de cort. Dacă aș putea scăpa și de grătare aș fi fericit.

Mi-e dor de un drum. Încotro să fie?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Etichete

atitudine (312) viata (297) fotografii (296) recomandare (213) timp (133) proza scurta (131) dragoste (127) jurnal (106) căutare (103) video (101) literatura (98) recenzie (96) dorinta (89) peisaje (80) amintiri (78) Despre locuri si orase (77) călătorii (75) roman (69) film (64) feminin (62) eseu (60) contrasens (56) Bucuresti (54) România (53) poezie (51) muzică (46) portret (44) poveste (44) instantaneu (43) primavara (39) sarbatoare (39) Tams (37) copilărie (36) animale (31) vacanță (31) educatie (30) incredere (29) toamnă (29) campanie (24) turism (24) targ (23) aniversare (22) arta (19) concert (19) propunere (18) relatii (18) Adena (17) muzeu (16) responsabilitate (16) animatie (15) expozitie (15) joc (14) colectie (13) voluntar (11) model (10) Cortázar (8) Simone de Beauvoir (8) Milan Kundera (7) ReUseMe (7) Mihail Bulgakov (6) Kawabata (5)

Creative Commons License

Arhivă blog

Despre mine