duminică, 6 martie 2011

Amanta (episoade) – 8 martie

Isabelle Huppert
Dintr-o întâmplare, am ajuns la conferința "Ziua de 8 martie – Sărbătoare vs. Socializare", organizată de Muzeul Național de Istorie al României. Invitații, Johnny Răducanu și Irina Costache (doctorand la Central European University Budapesta, departamentul Studii de Gen, cu tema “Despre Nud şi Nudism: discursuri ale frumuseţii în România lui Ceauşescu”) au încercat o abordare proprie a feminității și/sau feminismului. Dacă Irina Costache s-a oprit istoric la momentele care au dus la stabilirea acestei zile dedicate femeilor și a argumentat sanătos cu exemple documentate și păreri personale nuanțele feminismului, Johnny Răducanu a făcut mult mai simplu diferența între femei și drepturile acestora. După domnia sa există femei ușoare, de consumație, care nu fac cinste unui bărbat și celelalte femei, care pot fi unealtă de faimă bună unui bărbat, dacă sunt frumoase.

Mila Dores
Am înțeles că domnia sa iubește o femeie chiar și doar privind-o în ochi. Apoi am mai înțeles că toate femeile pe care le-a iubit, l-au înșelat sau trădat. Și am rămas pe gânduri (plecând din sală) atunci când a povestit că văzând o femeie tânără coborând dintr-o mașină străină s-a întrebat dacă soțul sau amantul dânsei câștigă atât de bine încât să facă asemenea cadouri. Și cum un apropiat i-a sugerat că poate a câștigat singură banii pentru acea mașină, domnul Răducanu și-a dat seama că femeia era din cele ușoare. La o asemenea revelație, colorat povestită, am simțit nevoia să mă ridic și să plec. Pentru că dacă vorbind despre 8 martie – care până la urmă este o sărbătoare a femeii active, muncitoare, plecată de la revoltele muncitoarelor de la începutul secolului al XX-lea – ajungem să aruncăm cu noroi și să apreciem femeile pentru că arată mai bine și au natura născătoare, înseamnă că titlu acestei conferințe este extrem de greșit. Puteau să-i spună "Ziua de 8 martie sau cum să ne plătim femeile".

Audrey Hepburn
Aveam așteptări mult mai mari de la o conferință a muzeului de istorie. Speram să aflu detalii despre apariția feminismului, despre natura lui și despre modul în care se schimbă percepția în funcție de schimbările sociale. Aș fi fost destul de interesată să aflu dacă într-adevărt 8 martie mai este o zi în care sărbătorim ceva sau doar jucăm un rol social luând flori colegei de birou. Dar nu eram pregătită să mi se explice că femeile sunt ori întreținute ori își câștigă singure mașina din plata mai multor bărbați.

Ce-a mai rămas din 8 martie? Ce-a mai rămas din feminism?

4 comentarii:

  1. E trist ca mai exista inca astfel de opinii si inca la un om fata de care as avea pretentii.
    ..
    Cred mult in feminitate si nu neaparat in feminism.
    Cred ca o femeie poate fi gingasa, educata si asta mergand mana in mana cu inteligenta si puterea de a razbi peste cele grele.
    ...
    Am vazut femei imbracate in blugi si bocanci care aveau ceva in atitudine , de-ti venea sa spui : wow, cat este de feminina faptura asta!
    Dar am vazut si femei in rochii si dresuri fine, cu machiaj si bijuterii perfecte, ce totusi nu reusaeau sa fie feminine, fiind mai degraba asemeni unui general de armata.
    Cred ca inainte de a fi orice, feminitatea e o stare interioara :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Astfel de opinii vor exista mereu. Nu ma indoiesc de asta. Mai trist mi s-a parut postura publica si ocazia cu care astfel de opinii erau rostite.

    Feminitatea este o stare, e adevarat. La fel si masculinitatea. Tine si de atitudine, si de decor, si de interior. E greu de definit, totusi se vede cu ochiul liber.Nu-i nici mai buna, nici mai rea decat masculinitatea. E doar diferita. Nu inteleg de ce mereu trebuie sa fie cineva mai bun, mai sus, mai puternic. De ce nu acceptam ca suntem pur si simplu diferiti?

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu n-am pretentii de la acel om. Cum n-am pretentii de la Gheorghe Zamfir, marele naist care-si batea nevasta.
    Din pacate am invatat pe pielea mea ca nu trebuie confundat omul cu opera lui, diferentele (de valoare) pot fi uriase.

    RăspundețiȘtergere
  4. Alina, nici eu n-aveam pretentii de la cel care a vorbit la acea conferinta. Aveam insa pretentii de la Muzeul National de Istorie. Am inteles dorinta lor de a avea un invitat cunoscut si de a atrage astfel publicul, dar pentru acest invitat au renuntat aproape complet la scopul conferintei si nu cred ca a meritat. Sau doar au dovedit ca oricat s-ar vorbi despre feminism,tot nu se va schimba nimic.

    RăspundețiȘtergere

Etichete

atitudine (312) viata (297) fotografii (296) recomandare (213) timp (133) proza scurta (131) dragoste (127) jurnal (106) căutare (103) video (101) literatura (98) recenzie (96) dorinta (89) peisaje (80) amintiri (78) Despre locuri si orase (77) călătorii (75) roman (69) film (64) feminin (62) eseu (60) contrasens (56) Bucuresti (54) România (53) poezie (51) muzică (46) portret (44) poveste (44) instantaneu (43) primavara (39) sarbatoare (39) Tams (37) copilărie (36) animale (31) vacanță (31) educatie (30) incredere (29) toamnă (29) campanie (24) turism (24) targ (23) aniversare (22) arta (19) concert (19) propunere (18) relatii (18) Adena (17) muzeu (16) responsabilitate (16) animatie (15) expozitie (15) joc (14) colectie (13) voluntar (11) model (10) Cortázar (8) Simone de Beauvoir (8) Milan Kundera (7) ReUseMe (7) Mihail Bulgakov (6) Kawabata (5)

Creative Commons License

Arhivă blog

Despre mine